Onsdagens lektion handlade mest om det som kommer i slutet...dvs det som är upp och ner. Urdhua paschimottanasana, halasana, viparita karni muddra, sarvangasana och sirsasana. Eftersom jag fortfarande hade mens så tittade jag bara på och blev inspirerad. Jag kommer nog att lägga lite mer tid på just de här övningarna nu ett tag.
Frukost på¨Brogrens och sen tog jag med mig S och köpte min nya cykel!!
Svart med svängd ram, jätte fin!
Jag har monterat på en sån där tuta som man klämmer på, istället för ringklocka och satt på mitt tigerrandiga sadelskydd, med svans...så nu är allt komplett.
När jag kom till jobbet på Torsdagen sa min kollega : du vet att du ska ha en japan med dig i dag?
Det visste jag inte och jag kände mig skeptisk till hela iden...
Han kunde typ två ord svenska och lika mycket engelska. Och han skulle följa med mig och se hur den svenska vården fungerar kontra den japanska, och fota och skriva.
Tre veckor skulle han vara i sverige tursamt nog var det bara en dag han skulle gå brevid mig. Men, fast jag var skeptisk i början så var det faktiskt en ganska kul dag. Jag har lärt mig två ord på japanska : koh ni chi wao - hej!
Matan´e - Hej då!
Torsdags lekionerna...båda grupperna jobbade vidare med elementen. Nu var det vatten. Och andning och att ta det lugnt och fint.
Ledig dag Fredag.
I dag har jag tränat cirkeling och det som jag sa, som var upp och ner...jag är inte helt frisk, lite snorig och kroppen kändes väldigt stel, så det var ett mjukt och försiktigt pass även om allt var med. I kväll ska jag äta godis och mysa det hjälper nog;)
lördag 26 april 2008
tisdag 22 april 2008
22:a April
Jag är ledig i dag och har varit i trädgården nästan hela dagen. Soligt och varmt.
Jag har gjort ett lugnt och långt och sittande yogapass. Nu när A och V är på scouterna ska jag sitta i zazen. Lugnt och skönt.
Jag har gjort ett lugnt och långt och sittande yogapass. Nu när A och V är på scouterna ska jag sitta i zazen. Lugnt och skönt.
måndag 21 april 2008
21:a April
Mina new age-igare vänner lever i en egen tideräkning och går efter en alldeles egen kalender, tror jag...eller så är det jag som inte förstår...
Det händer hela tiden att jag säger tex: i natt var det fullmåne, såg ni det?
Nehej, säger dom. Det är inte fullmåne förrän i morgon!
Och då kan jag ha kollat i min månkalender eller på nån astronomisida på nätet och liksom VET att jag har rätt. Tillslut vill jag inte prata om månar med dem. För att vi säger olika hela tiden. Och månen syns ju. Man kan ju se den på himlen, hur svårt kan det va?
I fredags fick jag veta att det skulle vara wesakhögtid kring den här månen (nu i helgen alltså)...på mina sidor står det att wesak infaller i maj. Inte är det väl maj än? Inte i min kalender i alla fall. Jag blir förvirrad. Det var en otroligt tjusig fullmåne...det kunde jag se. Egentligen spelar det inte så stor roll men det blir så snurrigt. Kan det vara från fel sida jorden? jag menar om man hamnar på en amerikansk sida får man kanske inte samma uppgifter som mätningar från norrbotten,( jag bara spekulerar, jag är hemskt dålig på sånt här...det är därför jag vill reda ut detta.)
Jag tränade bra i Fredags, i alla fall. Moving som jag plockade in vridningarna från cirkeling och virastana från Balakrama. Lite snurrigt att sen hålla isär alla serier, men om man ska hålla dem helt rena så får man ju så enformiga träningpass. Bättre så här. Ledig dag på Lördag, och mensen började i går, Söndag,så det blev också en ledig dag. I dag var jag till Lotus och tog igen en missad lektion. Jag stog längst bak och tog det lite försiktigt. Inga Uddiyanas och inget upp och ned. Vi fick göra TVÅ sekvenser på rad så det blev ganska jobbigt ändå men kul.
Äta, läsa sova.
Det händer hela tiden att jag säger tex: i natt var det fullmåne, såg ni det?
Nehej, säger dom. Det är inte fullmåne förrän i morgon!
Och då kan jag ha kollat i min månkalender eller på nån astronomisida på nätet och liksom VET att jag har rätt. Tillslut vill jag inte prata om månar med dem. För att vi säger olika hela tiden. Och månen syns ju. Man kan ju se den på himlen, hur svårt kan det va?
I fredags fick jag veta att det skulle vara wesakhögtid kring den här månen (nu i helgen alltså)...på mina sidor står det att wesak infaller i maj. Inte är det väl maj än? Inte i min kalender i alla fall. Jag blir förvirrad. Det var en otroligt tjusig fullmåne...det kunde jag se. Egentligen spelar det inte så stor roll men det blir så snurrigt. Kan det vara från fel sida jorden? jag menar om man hamnar på en amerikansk sida får man kanske inte samma uppgifter som mätningar från norrbotten,( jag bara spekulerar, jag är hemskt dålig på sånt här...det är därför jag vill reda ut detta.)
Jag tränade bra i Fredags, i alla fall. Moving som jag plockade in vridningarna från cirkeling och virastana från Balakrama. Lite snurrigt att sen hålla isär alla serier, men om man ska hålla dem helt rena så får man ju så enformiga träningpass. Bättre så här. Ledig dag på Lördag, och mensen började i går, Söndag,så det blev också en ledig dag. I dag var jag till Lotus och tog igen en missad lektion. Jag stog längst bak och tog det lite försiktigt. Inga Uddiyanas och inget upp och ned. Vi fick göra TVÅ sekvenser på rad så det blev ganska jobbigt ändå men kul.
Äta, läsa sova.
torsdag 17 april 2008
17:e April
Jag har inte yogat bara suttit i zazen...jag har ju mina lektioner i kväll och det räcker för kroppen.
Vi fortsätter väl med fokus på andning och Uddiyanas...det är sex gånger kvar och det gäller att förvalta dem och veta vad som är viktigt. Jag har alltid en vission om att eleverna ska ha något med sig hem, när de slutar. Ett förråd av övningar och rörelser att hösa ur när de är ensamma. Men det är svårt att veta vad som är rätt. En del behöver bara hjälp att landa och komma till lugn, just precis nu. För dem är inte rörelsen i sig så viktig utan att jag finns där och styr dem rätt. Att de får ett lugnt och bra yogapass. Det är det de vill ha. Varför ska jag då pracka på dem det jag vill att de ska ha?
Sen finns det andra som älskar att prata teknikfrågor och titta på detaljer...men kanske är det just de som skulle behöva slappna av lite och bara lyssna lite inåt...ja hur man vänder sig så har man rumpan bak och att leda yoga är oftast inte lätt...men jag försöker nog att få med lite av alla bitarna och hoppas att både jag och eleverna blir nöjda.
Vi fortsätter väl med fokus på andning och Uddiyanas...det är sex gånger kvar och det gäller att förvalta dem och veta vad som är viktigt. Jag har alltid en vission om att eleverna ska ha något med sig hem, när de slutar. Ett förråd av övningar och rörelser att hösa ur när de är ensamma. Men det är svårt att veta vad som är rätt. En del behöver bara hjälp att landa och komma till lugn, just precis nu. För dem är inte rörelsen i sig så viktig utan att jag finns där och styr dem rätt. Att de får ett lugnt och bra yogapass. Det är det de vill ha. Varför ska jag då pracka på dem det jag vill att de ska ha?
Sen finns det andra som älskar att prata teknikfrågor och titta på detaljer...men kanske är det just de som skulle behöva slappna av lite och bara lyssna lite inåt...ja hur man vänder sig så har man rumpan bak och att leda yoga är oftast inte lätt...men jag försöker nog att få med lite av alla bitarna och hoppas att både jag och eleverna blir nöjda.
onsdag 16 april 2008
16:e April
I går var en ledig dag och ingen mer än jag var hemma. Det är så skönt att ha hela huset för sig själv. Och fast jag självtränar nästan varje dag tycker jag alltid att jag har för lite tid att träna på. Att då ha en dag som är helt ledig och kunna träna i lugn och ro så länge man vill är lyx. Att gå på lektion är jätte roligt och lärorikt men fokus hamnar så lätt på hur mycket folk det är, att man stöter emot varann, att man vill andas fortare eller långsmmare än gruppen, att hänga med över huvudtaget. Hemma kan man ta allt i sin takt och stanna upp eller gå tillbaka och mecka med rörelsena som man vill. Sen finns det ju naturligtvis vardag då man bara gör sin läxa och inget mer, men för det mesta tycker jag om min självträning. Jag skulle önska att jag kunde förmedla det mer till mina elever. Att jag kunde få dem att se att yogan och den egna träningen är något som är roligt och som man får energi av, inte ännu ett måste att hinna med.
I dag var jag på lektion. Det var som vanligt kul. Och utan bra lektioner kan man ju inte få till bra självträning...det krävs ju otrolig själv diciplin att träna själv utan lärare. Jag är jätte tacksam för att jag har en så bra fröken, som på ett bra sätt ser var jag är och vad jag behöver.
Vi åt frukost som vanligt och nu är jag hemma igen och ska snart hämta V och åka till jobbet, som vanligt...
I dag var jag på lektion. Det var som vanligt kul. Och utan bra lektioner kan man ju inte få till bra självträning...det krävs ju otrolig själv diciplin att träna själv utan lärare. Jag är jätte tacksam för att jag har en så bra fröken, som på ett bra sätt ser var jag är och vad jag behöver.
Vi åt frukost som vanligt och nu är jag hemma igen och ska snart hämta V och åka till jobbet, som vanligt...
lördag 12 april 2008
12:e April
Onsdag:nere på lotus och frukost, precis som vanligt...
Torsdag:Lektioner på kvällen. Jag gjorde ingen egen yoga på morgonen , men zazen. Lektionerna kändes riktigt bra och roliga, fokuset låg på andning. Förra veckan var jag så missnöjd. Det här kändes bättre.
Fredag: mjukt pass efter att ha sprungit i skogen.
Lördag: Zazen
Torsdag:Lektioner på kvällen. Jag gjorde ingen egen yoga på morgonen , men zazen. Lektionerna kändes riktigt bra och roliga, fokuset låg på andning. Förra veckan var jag så missnöjd. Det här kändes bättre.
Fredag: mjukt pass efter att ha sprungit i skogen.
Lördag: Zazen
måndag 7 april 2008
7:e April
Gissa vem som har två par byxor och ett linne från Bali dog hemma???
De låg och väntade på mig när jag kom hem från jobbet i dag!
De är sååå jätte, jätte fina. Ena paret har en brinnande lotus på benet och det andra har alla chakran som ett revär. På linnet dansar shiva. Alla är handmålade och verkligen fina. Jag blev så glad!
Jag ska göra egen yoga hemma...ett tag tänkte jag åka in till stan och vara med på en lektion men jag vill hellre träna själv.
Det blir nog Moving och sen sitter jag väl en halvtimme eller så...
De låg och väntade på mig när jag kom hem från jobbet i dag!
De är sååå jätte, jätte fina. Ena paret har en brinnande lotus på benet och det andra har alla chakran som ett revär. På linnet dansar shiva. Alla är handmålade och verkligen fina. Jag blev så glad!
Jag ska göra egen yoga hemma...ett tag tänkte jag åka in till stan och vara med på en lektion men jag vill hellre träna själv.
Det blir nog Moving och sen sitter jag väl en halvtimme eller så...
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)