torsdag 12 juni 2008

12 Juni

Att dansa en hel helg var fantastiskt!
Jag hade inte träffat vår dansledare tidigar så det var också kul. Många nya trevliga människor att lära känna och en väldigt vacker plats.
Vi badade och paddlade när vi inte dansade.

I marken på stigen ner till sjön fanns ett litet hål...någon kan snubbla i det tänkte jag när jag gick förbi.
Nästa morgon satt det något i hålet, litet och svart med kisande ögon...en mullvad!
Det har jag aldrig sett förut, och den här var ju så nära. Jag kunde till och med klappa den litet på huvudet!
Vi har en fisk i vårt akvarium som ibland gräver ner sig i gruset, längst fram mot rutan...han fattar inte att vi ser honom igenom glaset fast han har grävt sig djupt ner, det var nog på samma sätt med mullvaden. Jag tror inte att han var medveten om att taket var borta på hans nygrävda gång och att han var synlig för oss. Det var därför han var så stilla och orädd. Jag vet inte men jag tror det var så...
Mitt nya indian-namn är "hon som klappar mullvadar" Jag är väldigt mallig och stolt!

Jag åkte hem och sov hemma kvällen före cykelloppet.
06.30 lördag morgon kom H.H och hämtade mig. Vi var väl framme i Motala vid 08.30 och började cykla 09.44.
Varmt men inte så soligt de första timmarna och det var nog tur. Vi cyklade på 5.40, men då stannade vi och drack och vilade vid alla depåer. Jag tror att jag drack fyra liter honungsvatten under den tiden. De bjöd på lunch i Folkets hus, potatis bullar.
Diplom och medalj förstås.

Jag hann väl typ hem och duscha innan jag åkte tillbaka till danslägret igen. Några visste att jag hade varit borta men de flesta hade inte märkt att jag smugit iväg...jag känner mig som Hermione med sin "tidsvändare" för att kunna vara på två platser samtidigt. Gruppen som jag dansar med tycker att det är lika märkligt att jag sticker iväg och cyklar lite mitt i kursen som cykeltjejerna tycker att det är att jag åker tillbaka och dansar. Två världar, och jag kan inte välja...

Nu är i alla fall alla kurser slut. Det är faktiskt skönt. Det var bra att de låg före vår semester så att den är fri och ledig. Det har varit fantastiskt roligt att få göra allt i hop men nu ska jag bara vara hemma och "cocona" ett tag. Naturligtvis yogar jag och sitter i zazen på egen hand men jag ska vara hemma och njuta av mitt sommarlov.
I dag är det skolavslutning. Mysigt med sommarlovs pirriga barn, saft och sockerkaka!

5 kommentarer:

S sa...

Vart tog du vägen? Jag saknar dina härliga blogginlägg :))

stjärngudinna sa...

Hej Helen! Äntligen tog jag mig en titt på din trevliga blogg idag. Länge sen sist. Ska definitivt göra det oftare.
Härligt att ses idag, träna tillsammans och äta sedan en långfrukost. Känner mig glad och påfylld på flera plan:-)! Tack till samtliga för det!!!!

Stor kram från Alice (Stjärngudinna)

stjärngudinna sa...

PS Nu har jag lägt din blogg längst upp bland mina favoriter så att i framtiden lätt och snabbt kan komma in på din blogg och läsa. Jättebra med en ordlista och sången om planeterna!!!

Visste inte att du har varit på zazenkurs. Låter intressant!!!! Min tystnadsretreat (12/7-19/7) som jag ska åka på praktiserar zenmeditation. Man räknar inte andetagen, utan bara följer dem.
Det kommer antagligen att bli 5 sittningar om dan (på 30 min/ förra året hade vi också gående meditation på 20 min innan den sittande delen), och varje dag kommer vi ha även zensamtal 1 timma innan lunch. Då är det bara Saar som pratar men vi kan skriva frågor/ämnen på en lapp. Annars kommer vi vara helt tysta i 8 dagar - helt utan böcker, mobiler och allt annat som distraherar. Ska bli säkert tufft att dyka ner så mycket i sig själv men det är precis vad jag behöver.
Om du vill kolla närmare på vad Saar sysslar med så har han en alldeles ny hemsida www.avivi.se

stjärnkramar Alice

stjärngudinna sa...

Oj, jag hann visst inte läsa igenom det jag skrivit innan jag klickade iväg det. Sorry!!!!

Sri Nithyanandam Temple sa...

Namaste!
yoga är att bli ett med allt. man är ett med allt men man måste lära sig att det är så.
bra att du gillar att bli ett med allt.
för mer info om yoga kolla http://www.youtube.com/user/MAHALAYAM