tisdag 4 december 2007

4:e December

Jag har alltid trott att ordet "ryggrad" kom av att det var en rad med kotor.
D berättade att, jag tror det var hans tyska lärare som sagt, att det borde stavas med tre g, eftersom det kommer av rygg grad. Man syftar på en upphöjd kant, som en skarv, som uppkommer tex när man svetsar samman två plåtskivor, en grad. Intressant tycker jag...

När min katt ska kräkas låter det som att han gör Bastrika!
Kan det vara möjligt?
Jag har hört nånstans, att de som gör såna kria övningar när man ska kräkas, sväljer en massa vatten och sen gör en uddiyana så att de kräks. Man kanske kan kräkas av Bastrikan också...jag har en yoga katt.

Ibland när jag skriver nånting här är det inte säkert att det är en färdig åsikt.
Det är snarare en fundering som jag själv undrar över och tänker mycket på just då...om man följer bloggen under flera dagar(ibland längre än så) ser man hur tanken byggs på och tillslut har jag kommit fram till vad jag tycker. Det är alltså en process som pågår och att plocka ut en rad på måfå ger en förvrängd bild.

I min fortsättningsklass är ju temat flöde och andning den här terminen. Det kan ju tyckas enkelt men det är verkligen inte det. Det är mycket svårare att få grepp om en kännsla än att lära ut en fysisk rörelse.
Jag kan se om en elev har en bra energi...och jag kan se när det inte funkar så bra. Men, om det är en elev som inte hittar rätt själv, hur lär man ut det då? Hur lär man ut flöde?
Jag kan berätta hur jag upplever det i min egen kropp. Jag kan ge dem en rytm att följa, men om det inte händer nåt ändå...det som ska ske ska ju ske inuti kroppen och jag kan inte alls styra det på samma sätt som i en fysisk övning. Jag menar i en hund eller en framåtböj kan jag ju ta i kroppen och styra den dit jag vill, man kan ju inte tvinga fram en energi.
Sen är det ju klart att gruppen hjälper ju varann. Det blir ju bättre energi i en stor grupp och man kan surfa på varann. Övningarna kan ju också hjälpa till att öppna upp och väcka till liv, men jag tycker ändå det är lättare att lära ut en hund...
Det är inte så särskilt länge sen som jag själv kom på att flöde och styrka hör ihop. Att man blir stark och stadig av att ha bra fokus och bra flöde.
Tidigare hade jag lixom delat upp passen i "flödespass" och "styrkepass", tills jag en dag slogs av att det måste höra ihop.
Det vill jag att mina elever också ska förstå och jag vill att de tar med sig det jag säger och använder det i sin egen träning.

Jag har varit ensam hela förmiddagen. Suttit i zazen och gjort Moving, med artikrantan...

Andra bloggar om: , , , ,

Inga kommentarer: