onsdag 5 december 2007

5:e December

Jag var uppe för sent i går så jag var trött i morse när jag åkte till yogan, men väl där var jag pigg igen. Vi gjorde inte cirkeling som jag hade trott utan fortsatte med Nya Balakrama i ännu lite nyare tappning där alla övergångar strukits så att man gick direkt på nästa övning utan omsvep. Det gjorde att serien blev mycket tuffare eftersom man inte hade en enda armcirkel att hämta andan på. Samtidigt är det ganska kul med lite fart ibland. Det blir nog bra när vi gjort så här ett par gånger. i början vart jag jätte frustrerad över att chaya serierna ändrar sig hela tiden och ville att allt skulle vara som det alltid har varit, men nu är det kul med lite förändring och att det uppdaterar sig hela tiden. Jag tycker att det är en styrka att kunna ändra sig och säga att det ska vara på ett annat sätt.

Vi ska baka mera pepparkakor! Vi får aldrig nog. Det receptet vi har är jättegoda kryddiga pepparkakor, rena ayurveda medicinen! Med varm mjölk och lite skalad mandel...
Efter pepparkakorna ska jag sitta en stund i zazen.

Ayurvediska pepparkakor:

1/2 liter strösocker
1 1/2 dl vatten
0,75 dl sirap (mörk)
1 1/2 msk kanel
1 msk ingefära
1 msk kardemumma
250 g smör
1 msk bikarbonat
1 msk konjak
1 1/2 l vetemjöl

Blanda socker, vatten, sirap, kanel, nejlikor, kardemumma och ingefära i en kastrull och värm. Ta av kastrullen från spisen och ha i smöret. Rör tills smöret har smält. Blanda ner bikarbonaten, som är upplöst i lite vatten, konjaken och mjölet. Arbeta ihop degen. Degen kan bakas ut direkt men kan också sparas i kylskåp ganska länge. Jag gräddar mina pepparkakor varmt typ 250 grader. Det tycker jag blir bäst. Att äta av degen är inte ayurvediskt men ganska gott:)

Andra bloggar om: , , ,

Inga kommentarer: