lördag 9 augusti 2008

9:e Augusti

Jag skulle vilja skriva nåt långt och fint om zazen...
Fast jag tillbringar ganska mycket tid (allt är ju relativt...)sittandes i just zazen, är det ganska lite som jag skriver om det...
men, det är inte lika mediavänligt som yoga...inga positioner som kan analyseras inga elevfrågor man kan nöta. Möjligtvis kanske något litet fysiskt obehag som stör, men i stort : man sätter sig och: sitter. Klart.
Det som händer sker på insidan och det sker med mindre buller liksom. Dessutom känns det mycket mer privat för mig att skriva om än yogan, mer känsligt
Men jag älskar min zazen och jag är så glad att jag hittade dit.
För mig var det som att cirkeln blev hel och rund, att det var det som saknades.

I torsdags blev det ingen yoga men ett långt zazenpass. Skönt närman känner att man har tid att sitta kvar så länge man själv vill, att inget måste styr klockan. Fredag var helt ledig dag men i morse stod klockan på 05.00 och jag tränade och satt i zazen innan jag stack till jobbet.
Jag gjorde cirkeling och förutom mina vanliga "varjedagasanas" gjorde jag några vridningar :Arda Matsyendrasana och den vridna paschimottanasanan, Akarna chanurasana (foten till örat ni vet..) OCH hör och häpna tre vändor nauli och bastrika! Det var väl typ före sommarlovet som jag gjorde så mycket "nya" saker i ett och samma pass.
Att jobba gick ju som en dans efter ett så bra och roligt pass och kvällen är ju helt plötsligt ledig för familje mysigheter. Bra! bra!

Inga kommentarer: