onsdag 19 november 2008

19:e November

I Tisdags kväll (alltså tisdag FÖRRA veckan...) var jag SÅ trött. Jag visste att jag snart skulle ha mens och jag hoppades att den skulle komma under natten eller tidigt på morgonen så att jag med gott samvete kunde göra ett lugnt pass, men icke. det var väl meningen så här tänkte jag och gick lydigt till lektion. Det vart ganska bra trots allt när jag väl var där...men ändå SÅ trött. Jag börjar tro att något inte är riktigt som det ska. En järnbrist eller brist på ljus kanske. Jag har bestämt att jag ska se till att jag är utomhus så mycket jag kan när det är dag och se om det blir bättre.
Sen kom mensen i alla fall. och jag fick några lugna dagar.
På fredagen var vi på Öijer. Rolig och underfundig var han, och jag skrattade faktiskt flera gånger, jag som var så skeptisk. En humor som liknar Cohens, lite lågmäld och inåtvänd, sådär. L sa att det var ett nytt drag som inte Öijer haft tidigare, det är kanske därför jag tyckt att han varit så dyster och konstig innan.

Jobbat hela helgen bara zazen ingen yoga.

I Måndags var jag ute på zengården. Från förmiddag till kväll.
Skönt att få lugn och skönt att få sitta så mycket. Vi hade ledigt två timmar på eftermiddagen. Då passade jag på att yoga i deras yoga-rum. De har flyttat salen från en stor och jättefin till en mindre och tråkigare. synd:( Men de ser ju inte på yogan som jag. De vill inte att den får ta för stor plats utan att den mest får vara nån slags förströelse som kanske gagnar kroppen. Men det viktigaste ska ju vara zazen;). Det är ju jag som åker dit och jag får ju göra det på deras villkor. Men jag glömmer ibland att det bara är människor som är där och att de inte är mer buddhistiska än jag...jag har som en karikatyr av ur-buddhisten i mitt huvud och tror att alla är som den och blir så förvånad varje gång det inte stämmer.

Jag gjorde cirkeling och lite asanas efter. Det var svårt att få riktigt lugn och ro för det gick folk in och ut hela tiden.

När jag sitter, och mediterar, glömmer jag i vilken takt jag andas. Jag gör så långsamma andetag att jag blir yr i huvudet, som när man blåser upp en luftmadrass. Är det av syrebrist de som brukar få hallucinationer får det?

Ledig Måndag och tisdag. Har jobbat vidare med cirkeling. Gjort de asanas som hör till, hoppat över Artikrantan och gjort andra bakåtböjar istället. Pricht asasna och en vanlig brygga. jag ska göra så ett tag tror jag.
Ingen lektion i dag. V-s lärare var absolut tvungen att ha utvecklingssamtal i dag kl 08.00. L är i stockholm och jag fick bita i det sura äpplet. Även J har utvecklingssamtal i dag. Två på samma dag :(.

Jag har varit ute alla dagar sen Lördag och det känns lite lite bättre faktiskt. hoppas att det vänder och jag blir lite piggare och gladare!

Inga kommentarer: