tisdag 22 januari 2008

22:a Januari

jag har fått en del kommentarer...senast den 19:e.
Och jag funderar över för vem är de här orden sagda?

För mig ska konstruktiv kritik innehålla vissa beståndsdelar för att få kallas så...
Tex så ska kritiken gynna den som får den.
Det är också viktigt att det finns både possitiva och negativa delar med, och mest pedagogiskt är naturligtvis att starta med de bra sakerna.
Hellst ska det väl finnas lika delar bra och dåligt.
Det man vill kritisera ska vara sådant som man kan ändra på...

Jag tränar och undervisar på Lotus och det är naturligt att jag skriver om min skola eftersom jag tillbringar så mycket tid där. Men, det här är min privata blogg och det här är inte rätt plats att lufta kritik mot Lotus på. Det är väl isåfall bättre att prata direkt men Fr Frida eller maila Lotus yoga...

Att prata yogafrågor och diskutera olika övningar, teorier och åsikter är helt ok. Man behöver inte tycka lika och har rätt till en egen åsikt.

I båda dina inlägg säger du faktiskt emot dig själv, flera gånger. Är du säker på vad du vill ha?
Jag är inte säker på vad du frågar efter...
Jag ska svara lite i alla fall:)
Om jag inte utför en rörelse perfekt, men vet i huvudet vad man sträver efter och kan tala om det för mina elever. Så tror jag det fungerar, jag tror att jag kan se vad någon annan behöver hjälp med även om jag inte hittat dit i min egen kropp.
I mina egna klasser står jag inte ens där framme och visar alltid, utan pratar eleverna igenom lektionen. För att få tid att stå hos dem och korrigera tex.
Om du menar att det är fel att låta eleverna hållas och jobba "fel", så kan man ju inte prata om samma övning hela tiden...då skulle vi inte komma längre än till armcirklarna i de flesta grupperna. Och du säger ju själv att man lär sig av att få prova övningar under ledning.
Du efterfrågar en lekfullhet och jag håller med, jag vill att mina elever ska hitta glädjen i yogan och kunna undersöka och pröva sig fram, men jag tycker du dömer alla på Lotus så hårt och har så höga krav, inte det minsta lekfullt och förstående.

"man förstår på svaren att instruktörerna inte förstått det här med yoga helt och fullt ut alla gånger"
Vem skulle kunna få undervisa på Lotus då?
Jag har mycket kvar att lära innan jag har förstått det här med yoga fullt ut.
Att kunna hänvisa till någon annan eller be att få vänta med svaret, så gör jag ofta.
Sen får man väl tänka lite på vem man frågar...om du tex som har tränat länge frågar en instruktör som inte är så van så får du ju ett svar från en som inte är så van, eller hur...
Glöm inte bort att vi faktiskt gör vårt bästa, så gott vi kan.

Jag upplever det som att jag arbetar och tränar på en bra skola där alla arbetar för att få en bra och hög kvalite på både yogans tekniska delar och att verka för andlighet och vara mentalt stärkande. Och, vi är faktiskt lekfulla och busiga ibland...

Tråkigt att du verkar se så lite av det...

6 kommentarer:

ramdamduri sa...

När jag läser dina svar till de kommentarer du får så har jag ofta svårt att förstå vad du själv vill ha sagt. Det är en salig blandning av "se vad du behöver se" till att din skola är en seriös sådan. Din skolas seriositet är det väl ingen som sagt något om? Det är ju dina kommentarer som kommenteras där du själv funderar över om den som skrivit verkligen haft ett sådant pass eller om det var UPPLEVELSEN av det...Det känns överlägset i mina ögon.Du får kanske läsa med lite av den lekfullhet du beskriver att du besitter? Tyckte Hippala beskrev ett väldigt lekfullt pass. Vill säga att jag tycker att det är intressant det som debatteras. Tyckte frågan om hur ni vet vad andra instruktörer gör på sina lektioner var väldigt spännande och hur ni fortbildar er. Annars är det ju egentligen eleverna som vet bäst vad de olika instruktörerna faktiskt gör och inte bara vad de säger att de gör på en lektion. Vet att många yogaskolor har fleråriga utbildningar på många hundra lektionstimmar där man utbildar sig. Hur ser det ut hos er?

hippalla sa...

Jag tror det är svårt att ställa upp regler eller önskemål för hur man skall hantera läsarnas synpunkter i en öppen dagbok. Jag tycker att det är tråkigt om du upplever det jag skriver som enbart kritik mot din skola. Du kan väl inte veta vad jag pratar och dryftar med de andra tränarna om? Eller?
Jag har uppfattat” enlitenbloggomyoga”som en öppen blogg för alla på nätet, och inte din privata blogg. Är det på något annat vis så får du väl klargöra att du inte vill ha kommentarer om det du skriver.
Men skriver du om oss som tränar där så får du kanske räkna med att vi kanske upplever att du har fel, och vill ge vår syn på dina åsikter. Eller har jag fel? Jag tycker Lotus största förtjänst är systemet med att ta igen pass i olika klasser. Fanns inte den möjligheten, då skulle kanske fler än jag välja något annat ställe att träna i grupp på.
På flera ställen i mina kommentarer har jag skrivit saker som
jag tycker om och är bra, men du kanske läser det du behöver läsa, för att använda dina egna ord.

hippalla sa...

En annan sak, den där klockan kanske visar Indisk tid. Nu är den 18.48
Smajl !

Helen sa...

Jag blir nästan lite full i skratt över att det blir så fel...jag missförstår er och ni missförstår mig. Det är som att vi talar olika språk...
Läs nu det som följer med ett snällt tonfall:

Meningen "att du får se det du behöver se" var faktiskt inte alls new age-igt menad, utan helt konkret. Att jag tror att vi visar rörelserna och berättar så att man förstår vad man behöver tänka på och hur man ska göra.

Beskrivningen av "det där bra passet" det låter så konstigt faktiskt, att någon som jobbar på Lotus skulle ha gjort så, att min enda förklaring är att det är Hippalas egen upplevelse, eller att hon fattat fel, eller som hon skriver, att någon skulle ha gjort på det sättet utan att berätta för oss andra. Det är ju sant att vi aldrig kan veta vad de andra instruktörerna gör, men att de skulle göra helt tvärt emot vad vi tillsammans gått igenom och bestämmt, varför då? Vi pratar ju med varandra och bestämmer tillsammans i grova drag hur passen ska se ut och det här känner jag faktiskt inte igen. Jag tror att det finns elever som känner sig trygga med att veta att vi har en terminsplanering och att vi vet vad vi gör, att det finns en struktur. Det är därför jag vill berätta om det. Sen finns det naturligtvis utrymme för egna ideer och lösningar men det är ju en tanke med att följas åt också...

När man vill börja undervisa hos oss går man bredvid minst en termin för fr Frida. Sen börjar man leda ledda träningspass innan man får en egen klass. Alla instruktörer måste vara med på lärargruppens träffar. De är fortlöpande och pågår så länge man undervisar och på dem blandas teori och praktik. Vi har tex lektioner där vi tittar på varandra och försöker rätta till det vi ser är fel. Vi videofilmar inte men det kanske är en bra ide. Alla försöker att gå på varandras lektioner och ge respons på dem. Frida vill också att vi ska delta på någon eller flera av Sander Rementes kurser (chaya yogans grundare) Alla går ju regelbundet på lektion och har en bra självträning.

En blogg är som Hippala säger en öppen dagbok. Att den är min privata blogg betyder ju att den inte är Lotus blogg. Är du med?
Jag har väl sagt att jag tycker om att diskutera och att få kommentarer, men det som du vill ändra på på Lotus får du ta med Frida, DET hör inte hemma på min blogg.
Jag upplever inte att jag har skrivit om någon enskild person som tränar på Lotus. Jag tycker också att jag ganska ofta bjuder på mina egna misstag, både de som jag möter som elev och de som uppstår när jag undervisar. Jag vill verkligen inte framstå som någon som är mer än någon annan...

Det är sant att jag inte vet vad du har pratat med de andra instruktörerna om, men jag vet att flera av dem har läst det du har skrivit här och de uppfattar tonen i det du skriver ungefär som jag gör. Men det är inte så lätt att få fram det man menar i skrift...man hör ju inte tonfall och betoningar och det skrivna ordet kan missförstås... att jag nu i det här inlägget dessutom svarar både Hippala och Ramdamduri gör ju inte saken lättare:), men jag tror ni fattar vem jag talar till...så som jag började: läs nu det här med en snäll röst.

lisa sa...

nu måste jag lämna en kommentar. jag tränar också på samma skola och jag måste säga som hippala skriver, jag känner igen mig i det passet hon beskriver. jag har haft flera sådana pass och där även instruktörer glömmer delar av serien, men det gör väl inte så mycket? vill bara säga att jag kände igen mig och att det inte är ovanligt där det läggs till och dras och blandas friskt. har trott att det var meningen...

Helen sa...

Precis som du säger Lisa så dras det ifrån och läggs till. Det beror ju på vad man har för elever framför sig. Det vet man ju inte alltid förrän man står där eftersom många tar igen pass och så. En nybörjare orkar och kan ju inte samma saker som en som tränat länge och då kan inte allt vara med. Serierna ser faktiskt också lite olika ut i formen om du går på en "nybörjare-Balakrama" eller en "fortsättare-Balakrama". I nybörjarnas ligger tex Samakonasana efter prasaritan för att det är lättare än att den ligger efter Ardha bodjangasana som den gör i fortsättarnas.
De som tränat ett tag på Lotus känner igen övningar från tidigare serier, serier som inte finns kvar, eller att de har bytt plats. Men det är inte vi instruktörer som bestämmer att de ska flyttas eller ändras. Det är ju Sander som har skapat de här serierna och det är han som bestämmer var han vill att övningarna ska ligga. Chaya yoga är ju en egen form, och namnet nästan varumärkt. (jag törs inte säga att det är det men nästan...)
Jag skulle inte mixa ihop några serier utan att först fråga Sander...
I de första inläggen låter det som att man gör lite hur som hellst på Lotus och att vi inte har någon koll, det var det jag tyckte känndes fel.
Att man sen glömmer och gör fel ibland det gör ju verkligen ingenting, precis som du säger.