måndag 10 mars 2008

10:e mars

I dag pratar man mycket om mat. Mat som ska vara nyttig, ekologisk och närproducerad. Den ska också ha ett bra Gi och smaka bra och gå fort och lätt att laga till...

Jag har en väninna som har kommit på nåt bra...hon kokar gula ärter!
Det låter ju inte som nåt nytt men vänta bara.

Hon lägger ärterna i blöt och kokar en jättestor sats på en gång.
Det stora koket kryddas milt och neutralt med bara lite buljongtärning och ev kumminfrön (då försvinner det som man får gaser av!)
Nu har man en bas...och man kan:

sila bort det mesta av vätskan och mixa med stavmixer till en gegga att ha på bröd.
Jag har kryddat med vitlök och sesam eller tomat och basilika. Blir jättegott!

Man kan späda mer och ha som soppbas. Mixar man blir det inte alls som vanlig ärtsoppa utan kan göras om till vad som hellst. Inga barn har protesterat heller... Mild med broccoli, curry med courn eller grönsaker. Ja bara fantasin sätter en gräns.

I bröd kan man ha i litegrann och få ett mer proteinrikt bröd.

Av den stora satsen ärter kan man få massor med olika maträtter.
Den gula ärtan är helt bortglömd i dag och man pratar bara om mer spännande bönor fast gula ärtor fungerar precis lika bra.
Jag tycker det här är helt genialt!

2 kommentarer:

S sa...

ok. Jag ska ge ärtorna en chans. :) Måste dock erkänna att jag har massor av kikärter i frysen som jag inte kommer mig för med att använda, så jag prövar med lite ärter o mycket kummin

Helen sa...

Jag fattar inte det svåra...öppna frysen och ta en näve och ha i vad som hellst. De är ju kokade och klara vetja. Kikärter kan ju aldrig bli fel;)

Om du tycker att ärtor är lite tugnt för magen så tycker iallafall jag att det känns mildare när man mixat dem lite, mera slätt och snällt...och kanske blandar med lite annat.