tisdag 12 juni 2007

12:e juni

Nu är vi äntligen klara,med förrådsstädningen. Många vändor till tippen blev det.
Men:bodarna ute är städade och tomma, garaget är städat,tvättstugan städad och det viktigaste:rummet i källaren är helt tomt! Nu återstår bara att bestämma vad det ska bli,blir det yoga dojo? Eller tonårsrum? Eller rent utav en relax till bastun? Vi får se,vi får se.
Varje gång jag är på tippen blir jag upprörd över vad mycket saker som människor kastar.Och att det är så fina och hela saker.
De flesta jag känner har någon sorts miljötänk och försöker tänka lite på att vara miljövänner.
Men det verkar som att lusten till att köpa och konsumera saker ligger djupt rotad i oss, mer än vi anar. Jag har själv fattat ett beslut om att jag inte ska köpa några kläder till mig själv på ett år.Flera gånger, mest i början, var jag på väg att köpa något, utan att jag tänkte på det. Jag var knappt medveten om att jag gjorde det.Visst är det sjukt! Om man ska köpa sig en tröja tex, så borde det ju vara ett beslut man tänkt igenom, att man faktiskt behöver den, inte nåt man gör i sömnen. Sen undrar man ju om de som gör sakerna som vi ska köpa glömmer bort ibland att vi har en miljö....När jag var liten började debatten om att överförpacka varorna. Konsumenterna uppmanades att lämna sina förpackningar kvar i affären- i dag 2007 lanseras styck förpackade riskakor, på ica!Har ni hört nåt så idiotiskt, vem vill ha 1 riskaka med sig? Har de som gör detta glömt att vi som handlar är miljömedvetna. Att vi kommer lämna alla förpackningar i affären?
Tänk vad mycket skräp det kommer bli!
Sen när folk vill köpa med gott samvete, då köper man miljövänliga saker. Det är ju i och för sig bättre, men det allra bästa är väl att inte köpa alls?
___________________________________________________________________
I går var det mjuk träning, en supta virasana och pashimottanasana med olika handfattningar. Och några andra sittande framåtböjar.
I dag gick jag upp kl 5 och körde Balakrama och bakåtböjar. Artikrama-hjulet är ju en av mina hemläxor över sommaren. Jag ska nog fokusera lite på den ett tag nu. Jag tycker ju att den är så svår. Men det sitter nog mest i huvudet, jag är ju egentligen lite bra på bakåtböjar så den här borde ju vara lätt för mig, det är lite frustrerande, faktiskt.

Inga kommentarer: