tisdag 26 juni 2007

26:e juni

Var ursprungs iden med yoga att det skulle läras ut i klasser om 25 elever?
Jag tänker mig att från början hade man sin egen guru och varje lärare kanske hade typ tre fyra elever.
Om man tänker så, blir det ju lättare att förstå varför det känns lite opersonligt med det yogan som lärs ut i dag.
Jag tycker det är svårt att ha full koll på mina egna klasser och elever. Att se allas behov och kunna tillgodose dem. Farligt blir det om man börjar låtsas att man kan det, mycket lätt att genomskåda. Då är det bättre att öppet köra med mer allmänna råd.
Då kommer vi till individens eget ansvar. Att man faktiskt har ansvar för sin egen kropp och vad man gör och inte gör med den. Lärarens uppgift är ju mer att lära ut hur man klarar av det. Det är lätt att lägga allt det här på någon annan och på så sätt bli fri från ansvar själv.
Sen måste det finnas plats att lära sig saker. Som man sen kan ta med sig hem och bearbeta.
Men medans man lär ut en sak kanske det kan tyckas tekniskt och tråkigt.
Därmed inte ytligt. Jag tycker det är jätteintressant att prata detaljer och byta kunskap och jag vill kunna se att det som lärs ut har sjunkit in hos den som berättar. Då blir det ju bra och känns inte flummigt. Däremot att bara bli ledd rakt igenom ett pass det ger mig ingenting. Jag har ingenting fått och ingenting med mig hem. Mer än lite träningsvärk.

1 kommentar:

Marianne sa...

Hej där!

Jag håller med dig.
På lektion så vill jag ha med mig något som jag kan jobba med/utifrån i min egna träning...om det sedan är så att lektionen är upplagd för att arbeta med flöde så blir det ju ett pass med lite instruktioner men det finns en hel del att lära där också, eller hur?

Tyvärr så tycker jag att trenden går mot ledda pass för att många vill ha/ser på yoga som ett träningspass...ett i veckan som passar in med all annan träning de gör. Jag tror att det är viktigt att inte alltid försöker passa in yogan efter vad eleverna vill ha den till, utan försöka få eleverna att se på yogan på ett annat sätt än endast som fysisk träning.
Gör man inte det så ligger nog många pass av ledda lektioner framför oss...