måndag 21 april 2008

21:a April

Mina new age-igare vänner lever i en egen tideräkning och går efter en alldeles egen kalender, tror jag...eller så är det jag som inte förstår...
Det händer hela tiden att jag säger tex: i natt var det fullmåne, såg ni det?
Nehej, säger dom. Det är inte fullmåne förrän i morgon!
Och då kan jag ha kollat i min månkalender eller på nån astronomisida på nätet och liksom VET att jag har rätt. Tillslut vill jag inte prata om månar med dem. För att vi säger olika hela tiden. Och månen syns ju. Man kan ju se den på himlen, hur svårt kan det va?
I fredags fick jag veta att det skulle vara wesakhögtid kring den här månen (nu i helgen alltså)...på mina sidor står det att wesak infaller i maj. Inte är det väl maj än? Inte i min kalender i alla fall. Jag blir förvirrad. Det var en otroligt tjusig fullmåne...det kunde jag se. Egentligen spelar det inte så stor roll men det blir så snurrigt. Kan det vara från fel sida jorden? jag menar om man hamnar på en amerikansk sida får man kanske inte samma uppgifter som mätningar från norrbotten,( jag bara spekulerar, jag är hemskt dålig på sånt här...det är därför jag vill reda ut detta.)

Jag tränade bra i Fredags, i alla fall. Moving som jag plockade in vridningarna från cirkeling och virastana från Balakrama. Lite snurrigt att sen hålla isär alla serier, men om man ska hålla dem helt rena så får man ju så enformiga träningpass. Bättre så här. Ledig dag på Lördag, och mensen började i går, Söndag,så det blev också en ledig dag. I dag var jag till Lotus och tog igen en missad lektion. Jag stog längst bak och tog det lite försiktigt. Inga Uddiyanas och inget upp och ned. Vi fick göra TVÅ sekvenser på rad så det blev ganska jobbigt ändå men kul.

Äta, läsa sova.

5 kommentarer:

Mnniska sa...

Ja månen. Den är ju full både nåt dygn före och efter sin "highpoint" när den är som allra fullast ;)) I minICA almanacka var det fullmåne i söndags..
Wesak infaller vid fullmånen i oxen.
S

Marianne sa...

Hej!

Lite klargörande om månen och Vesak. Tre händelser i Buddhas liv; födelse, död, och upplysning, sägs ha inträffat i maj. Till minne av dessa händelser firar buddhister världen över Vesak i maj.

Vesak eller Vesâkha betecknar fullmånenätter och ordet Vesak är Pali; ett språk som talades i Indien på Buddhas tid.

Vesak infaller i år den 20 maj.

Ha de gott!!
Marianne

Marianne sa...

...Vesak ska inte blandas ihop med den astrologiska tolkningen av fullmåne med solen i Oxens tecken. När solen står i Oxens tecken är det fullmåne i Skorpionens tecken. Den infaller mellan den 20 april till den 5 maj.

Helen sa...

Nu säger ni ju olika igen;), men jag har bestämmt mig för att jag vill ha wesakhögtiden i maj så som buddhisterna har det och inte när solen står i oxen...H.

S sa...

Ja, som alltid finns det olika sätt att betrakta världen. Inget är entydigt eller absolut.:=)