måndag 1 oktober 2007

1:a oktober

Vi hade möte med lärargruppen igår, nere på Lotus. Det var riktigt kul. Stämmningen var lugn och trivsam. Vi ägnade lång tid till att prata om hur vi har det i våra klasser och problem som dykt upp där, och det känndes som att det var det alla behövde. Tiden gick så fort att vi inte hann med att göra det som var tänkt, att gå igenom en massa pranayama, men det blir nästa gång...
En annan ny sak: vår yoga ska byta namn!
Nej, inte egentligen , men vi beslutade att skippa engelskan och använda sanskrit ordet för skugga, alltså chayayoga tränar jag numera.
Det började med att M berättade att flera av hennes kompisar hade sett vårt lilla reklamkort från Lotus. Där är en bild på Fr Frida som är sådär blåtonad och lite skuggig.(bara för att det ska va snyggt alltså)Och deras kommentar hade varit:
-jaså, ni tränar i mörkret!
Detta av bilden, namnet och ja, ni fattar...
Så då bestämmde vi oss för sanskrit namnet.
Att det kallas shadow yoga har med kroppens olika skikt att göra och att varje rörelse i serierna bygger på rörelsen innan, är en skugga av den.
Jag tränade själv sen när jag kom hem, sittande lite mjukpass typ, men ganska seriöst ändock.
I dag är det ju lektion på kvällen.
Jag och L har haft en ledig förmiddag utan barn hemma!
Efter träningen ska jag träffa U-L.
Vi ska gå på bio!
Hon har lovat att jag ska få se Roy Andersson. Jag blir så glad!:)
Jag trodde inte jag skulle hitta nån som ville se den med mig...
Jag har hört att den bygger på en dikt av Cesar Valejo."snubblandes mellan två stjärnor" Jag skulle vilja läsa den men jag kan inte hitta den någon stans. Jag har sökt på google, jag har varit på bibblan, jag frågar alla jag känner men ingen vet. jag börjar nästan tro att den inte finns. Att det bara är en sån där vandrings myt. Alla säger att dom känner till den men ingen har läst den på riktigt. Hoppas nån som läser det här kan hjälpa till lite:)
Andra bloggar om: , , , ,

4 kommentarer:

Marianne sa...

Hej!

Har arbetskamrater ¨som är "impad" av Roy och hans filmer och ger tips på böcker av Vallejo...

"Uppfylld av världen: tvåspråkig utgåva". César Vallejo i urval och tolkning av Peter Landelius. Nordan förlag 1981.

Hittade även en översättning på nätet och det står..."fritt misshandlat efter César Vallejo’s (1898-1938).
’Snubblande mellan två stjärnor’

"Älskad vare den okände och hans hustru som med ärmar krage och ögon
Älskad vare den som sover på rygg
den som klämmer ett finger i dörren
Älskad vare den skallige utan hatt
den som bär en trasig sko i regnet
Älskad vare den som svettas av skuld eller skam
den som betalar med det han saknar
Älskad vare den som bär klocka
och har sett Gud
Älskad vare den som sätter sig

Tyckte du om filmen...nöjd??

/Marianne

Helen sa...

Tack du underbara. Äntligen kan min själ få ro...

Mikael Westerberg sa...

Det finns folk som far så illa att de inte ens
har någon kropp; bitvis kan deras hår
nedstiga, tum för tum, längs snillets dysterhet;
sitt sätt har de upptill;
sök mig inte, glömskans tand,
de kommer som ur luften, räknar sina suckar, hör
skarpa smällar mot gommen!
De träder ut ur sitt skinn, och kliar kistan som de fötts i
och stiger med sin död timme efter timme
och faller längs sitt frusna alfabet till marken.
Ack, så mycket! ack, så litet! arma stackare!
Ack, i mitt rum där jag hör dem med glasögonen!
Ack, i min bröstkorg, när de köper kostymer!
Ack, i min vita smuts, av dess sammansvurna träck!
Älskade vare medelsvenssons öron,
Älskade vare de som sätter sig
Älskad vare den okände och hans hustru,
vår nästa med ärmar, krage och ögon!
Älskad vare den som har löss,
den som bär en trasig sko i regnet,
den som vakar med två tändstickor över liket av ett bröd,
den som klämmer ett finger i dörren,
den som inte har någon födelsedag,
den som förlorat sin skugga i en eldsvåda,
och djuret den som liknar en papegoja
och den som liknar en människa, stackars rike,
den rent eländige, den stackars fattige!
Älskad vare den som hungrar och törstar, men varken har
hunger att släcka sin törst
eller törst att stilla sin hunger!
Älskad vare den som arbetar per dag, per månad, per timme,
den som svettas av skuld eller skam,
den som på sina händers order går på bio,
den som betalar med det han saknar,
den som sover på rygg,
den som inte längre minns sin barndom, och älskad vare
den skallige utan hatt,
den rättfärdige utan törnen,
tjuven utan rosor,
den som bär klocka och har sett Gud,
den som har en heder och inte dör!
Älskat vare barnet som faller och alltjämt gråter
och mannen som har fallit och inte längre gråter!
Ack, så mycket! Ack, så litet! Arma stackare!

Helen sa...

Tack för hela dikten!
Jag är numera inte bara Roy Andersson frälst utan har även funnit Vallejo!
Det är nånting hos dem båda som gör att även om jag inte förstår allt så går det rakt in i mitt hjärta.