lördag 29 september 2007

29:e september

Nu tror jag att jag vet vad jag tycker, om att prata med eleverna om olika saker.
Jag tror att man ska lyssna in vad som finns i gruppen...mmmm det låter flummigt, men jag ska ge ett exempel:förra veckan fick jag massor med frågor som var lite lika, de handlade om sånt som dyker upp när man vill lite för mycket och tar i lite för mycket...typ illamående huvudvärk, yrsel osv Och den här veckan pratar jag om det. Att inte forcera, att lyssna på kroppen, att yogan ska gynna oss osv. Och jag tror att eleverna förstår och HÖR vad jag säger för att de är DÄR just nu. Det är tankar som redan finns och jag bara befäster och bekräftar det dom redan har i sig själva.
När jag jobbade med handikappade fanns ett uttryck bland personalen att man "skulle kunna sitta på händerna" Man menade att man skulle göra så lite som möjligt hos vårdtagaren och patienten skulle göra så mycket som möjligt själv. det är lite samma tycker jag att vara yogalärare.
Eleven måste få chansen att upptäcka saker själv, så att inte hela tiden nån annan talar om vad och hur och att man ska känna och uppleva saker. sen om man ser att det är helt stopp kan man ju ge en liten hint om att det finns saker att leta efter men inte ett färdigt koncept.

Inga kommentarer: