lördag 10 november 2007

10:e november

Varge vecka ger jag mina elever en liten hemläxa...det vi gått igenom på lektionen eller ett litet uppdrag typ: ta reda på vart DU lägger vikt i dina fötter, är det på utsidan eller insidan av foten osv.
Alltså inga jätte betungande saker som tar jättelång tid men som skulle ge stort resultat om det blev gjort.
Men när en vecka har gått och jag frågar, så visar det sig att bara en eller två per klass har gjort sin läxa!
Samtidigt får jag jätte ofta frågor om det inte finns nån stencil eller nåt med färdiga yogaprogram att ta med hem...
om de här personerna hade gjort sin läxa så är det faktiskt så att på första lektionen går vi igenom den första övningen och på den andra lektionen den andra osv så att efter en termin har man fått med sig ett helt yogapass bara genom att lära sig en övning per vecka!
Jag vill inte döma någon och jag vill inte heller tvinga mina elever eller skrämma dem till självträning, men jag vill kunna väcka deras lust och glöd att vilja lära sig. Så att redan när de går ut från dojon tänker: vad kul, i morgon ska jag yoga igen och träna på min läxa!
Men varför händer inte det här då?
Jag brukar tänka att om jag kan knäcka den här nöten skulle jag bli berömd...
Vad är det då som gör att man inte tränar?
Jag kan inte säga att det är de dubbelarbetande småbarnsföräldrarna som är de som tränar minst...nej, vissa verkar kunna hinna med allt och några ingenting. Men är det tid som fattas? Jag tänker att kan man väcka den där glöden så finns tiden, nånstans, man kan ju tex stänga av TV:n en kvart om dan.
Naturligtvis är det ju så att alla har toppar och dalar...det var inte det jag menade.
Jag har själv haft en vecka när det har varit svårt att få till de där BRA passen, men jag sitter lite ändå, och gör nånting...och jag vet ju att det vänder.
I går träffade jag U-A och AAZ (värst vad många jag känner som heter nåt på A.)vi ska ju vikariera i Fr fridas klasser och ville gå igenom lite övergångar och hur vi ska lägga upp våra pass. Det var bra och kul...efter det åkte jag hem till S och fick varm soppa och smörgås, gott!
AEH kom dit och tillsammans åkte vi iväg och dansade cirkeldans...det var också bra och kul!
I dag ska jag bara vara hemma och göra mysiga saker med barnen och mannen. Lite mysig yoga blir det nog också, men inget stort och jobbigt!

Inga kommentarer: