söndag 12 april 2009

12:e April

När vi var i Paris gjorde vi en extra lång uppvärmning, nej så var det inte, men zander pratade mycket om att det var BRA att göra en lång uppvärmning, och att upprepa alla rotationerna som man gör i uppvärmningen många gånger.
Hellst femtio varv åt vardera hållet. ( Normalt gör man typ tio...)

Då skulle man uppnå maximal effekt och få allt som ska cirkulera i kroppen att göra det på ett bra sätt, typ.
Allt skulle väckas till liv och blåsa igång.
Matsmältningen och förbränningen fick en skjuts men även flödet genom alla Nadis och Marman.

Jag och S bestämde oss för att göra det här lite seriöst under en tid för att se om det vart någon skillnad och om vi kunde se den här otroliga effekten!

Efter några dagar kunde vi konstatera att vi båda gick omkring och var otroligt hungriga, så nog blev det fart på elden i alla fall...sen blir väl effekten inte så synbar om man då börjar äta typ dubbelt så mycket som man brukar;) men effekt vart det ju.

Jag kände mig pigg, eller snarare lite uppjagad som när jag druckit lite för mycket kaffe och en natt somnade jag inte förän klockan var två. Effekt eller?

Sen var jag ju lite sänkt förra veckan och tränade inte alls, men jag kommer att fortsätta ett tag till.

Varför då säger kanske någon, det verkar inte så bra för dig...

Men jag tror att när man börjar med en ny övning så är det så här ett tag innan man är i balans.

Det är kraftfulla saker vi jobbar med och när det är nytt och kroppen är lite ovan blir ofta effekten lite för stark först för att sen plana ut och bli lagom.
När vi var i London (på Emma kurs) fick vi jobba med Mayurasanan som var ganska ny för oss då...tänk nu på vad ni stoppar i er och vad som kommer ut ur munnen, sa Emma...
jag och U gick ut och mufflade i oss BÅDE en Libanesisk buffe OCH ett afternon the, och fattade först när vi kom hem att detta var effekten av Mayurasanan.
Som tur var hoppade inga stora grodor ut ur munnen, men det var nog bara tur.

Men jag menar att den effekten har vi ju inte i dag när vi gör Mayurasanan varje dag och har jobbat med den så lång tid. Det var ju då i början som det blev lite väl starkt.
Så kommer det att vara med våra femtio rotationer med.
Varje litet moment blir också nytt och intressant när man provar att upprepa det under en lång tid.
Jag tyckte faktiskt, Om jag ska vara ärlig att hela vår uppvärmning var lite fånig och tråkig innan och intalade mig att det var mentalt stärkande att genomföra den väl varje dag trots att jag kände så och jobba på att hålla fokus...men nu, ser jag ju att vissa av övningarna är riktiga styrke pass! Och flera av dem ger samma känsla som av att ligga på spikmattan en stund!
Det är jätte intressant, tycker jag.
Det tar ungefär trettio min att göra hela. Sen vill jag ge lite tid till Tittibasana som Zander också talade så varmt för och Sarpan...och tills jag ser fr Frida: Adhomukka.

Naturligtvis blir det ju inte bara, bara det men om man vill så räcker faktiskt de här övningarna en bra bit.

2 kommentarer:

S sa...

Det är spännande att det går att vänja sig så snabbt tycker jag. Nu är det nästan helt ok med de 50+50 rotationerna i allt utom benböjarna. Mjölksyran blir mig övermäktig efter 30(än så länge) Tänker att mkt blockeringar finns där:) Hoppas du mår bättre nu.:-)

Helen sa...

Ja visst är det häftigt att kroppen så snabbt accepterar en helt ny sak och på bara nån vecka så är det som att det alltid har varit så...nästa förändring blir väl att tvärt byta och köra minimalistiskt - ett varv åt vardera hållet och se effekten av det;)