tisdag 21 april 2009

21:a April

Så konstigt i går...det var inte så många elever där så jag tyckte att det var lite soft stämmning.
Inte samma tryck som när salen är full.
Jag blir inte lika taggad och driver inte på lika mycket som när salen vibrerar av människor.

Jag sa till dem att de skulle låtsas att de aldrig tränat yoga tidigare, att varje övning var ny...och vi tittade på en rörelse- chaturanga.

Jag tyckte att det var ett väldigt lugnt pass med inte så många upprepningar och att vi inte jobade så tufft, men när jag kom ut från toaletten efter lektionen hörde jag en av eleverna säga: oj vad jobbigt det var, och vi fick bara göra chaturanga och chaturanga hela tiden och tillslut ORKADE inte jag mer..."

Vad olika man upplever saker och ting.
Hade jag inte hört det där skulle jag verkligen gått hem och inte alls fattat hur jobbigt eleverna tyckte att det var.

Och vad var det egentligen som var så jobbigt?

Kanske var det mitt lugna tempo som gjorde att eleverna blev kvar lite längre i varje övning...

eller var det att de fokuserade mer eftersom varje övning var "ny"?

Eller att vi bara tittade på en övning men faktiskt gjorde det ordentligt.

Jag vet inte, men jag lovar att jag ska tänka lite mer på att upplevelsen kan vara olika.

I dag var jag i stan och tränade med S och A-f. ( usch, nu fick jag dåligt samvete för att vi glömt säga till att vi bytte träningsdag, ja ja men det är försent nu...)

Lång uppvärmning, Moving och lite av hemläxan.

Frukost, de hade en ny hallon tryffel. Mycket god!

Ledig hela dagen.

Jag har sytt mig ett par band som jag ska ha runt handlederna när jag tränar.
Det var fr Frida som sa att hon trodde det skulle vara bra för mig.
Det hade med energierna att göra, jag vet faktiskt inte exakt vad som händer men jag litar på fröken och har bestämt mig för att prova i alla fall.
Skulle vilja pynta dem lite med nån snygg symbol på typ sanskrit men jag har inte bestämt riktigt vad jag vill ha än, men det är ju viktigt att vara snygg;)

2 kommentarer:

Johanna sa...

:) Jag känner igen det där. Yogaläraren som ler förklarat och säger någpt i stil med: Idag så ska vi bara känna varje rörelse som på nytt utan att pressa oss osv. Och så är hela passet så sjukt långsamt. Andningen är så långsam så man får ingen luft överhuvudtaget och man stannar överallt helt sjukt länge så att det är så hemsk jobbigt att man håller på och dö och inte hinner känna nånting nytt alls. Allt man känner är HJälp!

Helen sa...

Men att det ska vara så svårt att bli synkade...jag vill verkligen inte vara den där taskiga typen som med snäll röst pressar folk att spy...men det är inte så lätt att veta VAD som är jobbigt. Och på samma pass kan en elev tycka det är supertufft och en annan att det var sååå mysigt. Det är naturligtvis så att var och en har egenansvar för hur mycket man lägger in i passet men en dialog ska det ju också vara.