söndag 5 april 2009

4: april

Igår var det lektion med fr Frida igen...förra gången var det ju en väldigt glad och uppsluppen lektion, första gången som vi sågs på länge och alla var sååå heta.
Hon pratade om det i går och sa att det var viktigt att tillåta sig att släppa loss lite och leka i yogan ibland, men att det vi oftare hade behov av var att lugna ner och och skapa jord och stabilitet, och DET var fokus för gårdagens lektion.

Vi fortsatte att jobba med Kartikkieyan ( cirkeling ) men la till några extra övningar som fanns med tidigare.
Och lite fokus på hunden. Det är en av de övningar som jag har svårt att hitta rätt i...jag bad om ett knep, eller ett sätt att tänka på men jag tyckte inte att vi kom på nåt bra.
Den blev vår hemläxa så det kanske lossnar när jag lagt lite mer tid i den.
Som det har varit innan har jag nästan struntat lite i den, kännt att det liksom inte har varit nån ide eftersom jag inte vet hur jag ska göra.
Tio andetag tyckte fr Frida, jag kanske gör som Sander sa: börjar med fem och lägger till två i veckan.
På sju veckor är man då uppe i typ 16 andetag. Det är bra!

Jag ska gå igenom hela vinyasan med chaturanga, urdhua mukka, adho mukka i grupperna efter påsk. De har börjat lite men då har det varit vikarie och det är ju inte riktigt samma sak.
Nåra kul grejer som jag kommit på ( det kanske är gammalt för er men jag fattade nu...)
Chatur betyder fyra...man har fyra punkter i golvet i chaturanga, händer och fötter. Coolt.

Urdua mukka betyder munnen uppåt och det ska man ha i den övningen, som att pussa taket, typ.
Precis som i mayurasanan flyttar man tyngden framåt/i en båge, i förflyttningen chaturanga- urdhua mukka. Inte bara neråt, uppåt. Också coolt.( Tänk om man kunde rita en liten bild, vad lätt ni skulle fatta då...)

Jag har hängt ut min japanska böneklocka i trädgården. Den är så fin!
Städat trappan och planterat blommor...nu är det vår!

2 kommentarer:

Mnniska sa...

Stackare. Inga kommentarer får du.

Och ändå fortsätter du flitigt skriva.

Respekt.

Helen sa...

Ja visst är det tråkigt...folk borde vara lite modigare. Hade jag inte mitt räkneverk skulle jag tappa sugen och tro att jag inte hade nån som lyssnade, men nu vet jag att ni bara är blyga och försiktiga;)