lördag 25 april 2009

25: April

Vi har varit ute hela dagen och krattat, skurat trädgårdsmöbler och grillat. Alltså ingen fysisk och jobbig yoga eftersom kroppen redan är trött, men zazen och några sittande asanas...

Jag hörde om en som inte åt lök av "religiösa skäl"

hmmm, undrar vad det kan vara tänkte jag och mailade C som alltid vet sånt där.

Och , jag fick ett långt svar om: Sattvisk kost och att lök, svamp och ägg var Tamas...pinsamt eller?

Jag har ju läst det där tusen gånger men dels inte tyckt att det rör mig ( som älskar lök och svamp) eftersom jag behöver jobba med tyngre droger som kaffe och smågodis, och sen liksom inte sett att det är av religiösa skäl utan mer yogiska...
och nästa fråga: yogar man inte då av religiösa skäl?

Jo det gör man ju om man inte går på typ poweryoga eller nåt sånt.
Konstigt och invecklat det där...

Och alla ord...jag smsade min dotter en fråga i dag och fick ett okey till svar.
Jag trodde då att det jag frågat var okey eftersom det var det svaret jag fick, men då fattade jag ju ingenting.
Och kunde inte sms-språk.
Om det varit okey skulle hon ju skrivit en smiley efter och inte bara ett okey...

Jag känner mig som en autist som inte förstår nyanser utan tror folk menar det de säger.

3 kommentarer:

S sa...

Ja, det är verkligen knepigt ibland; att förstå om jag ska förstå det som sagts eller det som inte sagts... Och ännu knepigare blir det skrivna, när många nyanser i språket går förlorade...

Helen sa...

Precis...och det roliga var ju att hon tyckte att hon var sååå nyanserad. Hon la faktiskt till att "jag tänkte lägga till tre punkter, så att du VERKLIGEN inte skulle missförstå"
Som om det hade blivit så mycket självklarare för det.

Unknown sa...

En del hinduiska traditioner anser att vitlök, lök och ingefära stimulerar sexualdriften, vilket är dåligt om man håller på med någon sorts asketisk disciplin. Men jag vete fan om det egentligen finns något stöd för det i klassisk ayurveda.