söndag 1 juli 2007

I går pratade vi om Nauli. Jag sa att i de flesta texter som jag läst rekomenderas så många upprepningar. Ofta flera hundra och till och med tusen. Det gör även shandor. Då känns det inte så konstigt för mig att det går lite långsamt framåt för mig och att jag tycker det är svårt att lära mig Nauli, eftersom vi gör tre vändor...
Jag ska fokusera lite på den ett tag tror jag. Men min svaghet är ju att jag vill äta hela tiden, i dag har jag löst det så att jag gjorde ett litet pass före frukost med bara uddiyanas och nauli. Jag gjorde tio uddiyana och tio vändor med Nauli.( man behöver ju inte överdriva) Sen kan jag ju träna lite annat efter frukosten om jag skulle vilja;) S säger ju att jag är bäst i klassen på att hitta fusk och det kanske stämmer:)
Jag googlade lite på Nauli men det är mycket flum. I London träffade vi en tjej som frågade om Håå kursgård, jag tror det är dom som har en lärarutbildning där man måste bo på gården i tre år. Lite sekt alltså. Dom hade en utförlig sida om Nauli där dom drack saltvatten och höll på. Kan det verkligen vara sunt till vardags?
En länk verkade seriös alla fall: www.yoga-age.com/asanas/nauli.html

3 kommentarer:

S sa...

Hur kan det vara fusk att träna lite före frukost?

jag läste länken om nauli, jag blev lite förtjust i meningen om barrel-like belly... Kanske är det det problemet jag har med min nauli :))
"This exercise is not at all possible for those who have a barrel-like belly....... they cannot at all dream of getting success in this Kriya."

Helen sa...

Nej det är väl inte fusk på riktigt, men att BARA göra Naulin före frukost och resten lite senare känns som en liten fuskväg,faktiskt:)

Unknown sa...

Nauli verkar vara ganska om debatterat i yogakretsar. Läs till exempel under fredag 2 november här: http://alanlittle.org/yoga/MysoreDiary.html