fredag 6 juli 2007

När man läser om uddiyana och Nauli träffar man ofta på åsikten att kvinnor inte bör göra de här övningarna och att de inte passar kvinnlig anatomi. Då undrar jag: ligger det någon sanning bakom det här?
Är det så att de som skriver detta menar att det är SVÅRARE för en kvinna eller menar de att det är skadligt att göra dem? Eller är det nån annan orsak? Det finns ju andra saker som inte kvinnor fått göra tidigare typ rösta och köra bil.
Jag har ju sett massor med kvinnor göra uddiyanas, och åtminstone några stycken göra Nauli så jag vet att det GÅR. Är det skadligt då?
I mina klasser har det faktiskt varit flera kvinnor som efter lektion kommit fram och frågat om uddiyanan kan vara orsak till att de får blödningar mellan menstruationerna. Det visade sig att alla de som frågat hade en spiral. Då är det kanske inte så bra att dra ihop magen och alla organ i en uddiyana, eller?
När yogan blir populär sprids den till människor som inte är så yogiska i övrigt och blandar man då med yoga övningar som förutsätter det, kan det bli fel. Jag tyckte att det här känndes olustigt, jag ska prata med fröken Frida om det. Kanske räcker det att man berättar om det här när man går igenom uddiyanan. Jag tycker ofta att vi går igenom den för tidigt, typ termin två. Många elever tar yogan lite lätt de första terminerna och blir det för svåra saker som tas upp känns det bara flummigt.

Inga kommentarer: