måndag 2 juli 2007

Jag kom till en töntig insikt i dag. Så töntig att jag ett tag inte tänkte skriva den här. Jag brukar alltid tänka att man kan arbeta på olika sätt när man tränar. Antingen jobbar man på styka och att orka stå länge i possitionerna eller så jobbar man med flöde och andning. men ,nu kommer vi till det finurliga, om man har ett superbra flöde när man tränar, då orkar man ju stå kvar hur länge som hellst! Alltså ska man alltid jobba med flöde och andning så får man styrka och smidighet på köpet!
Det här känns så basic så att jag skämms över att jag fick en så stark aha upplevelse av att ha kommit på det, men nu har jag alltså klivit in i en högre dimention;)
Jag tränade som i går Nauli och uddiyanas före frukost(det ÄR ett bra knep!)
Sen på eftermiddan det gudomliga passet med en massa flöde i då;) Det vart shaya vivarinam i dag, utan asanas.
Ringde fröken Frida och pratade lite om lärargruppen. Jag sa vad jag tyckte typ att vi borde ha en kursplan, nåt slags intyg eller betyg så att man kan visa vad man gjort. Att det borde va en grundkurs och en fortsättar nivå. Hon lyssnade och tyckte det var bra med min åsikt men det kommer nog inte att bli nån förändring. Det är svårt att säga emot när hon hävdar att något är på ett visst sätt. Hon sa bla annat att nivån på kursen sätts efter den duktigaste eleven, jag är tveksam....Hoppas att hon tänker lite under sommarlovet och att hon har ändrat sig till hösten.

3 kommentarer:

Marianne sa...

Jag var inne och jämförde olika utbildningar som ligger i gränslandet för alternativ...och jag vet att skolorna inte vet vilka förkunskaper eleverna har innan de börjar kurser så...det låter mycket märkligt att man låter den "duktigaste eleven" lägga ribban...hur definieras duktig??? hur många asanas man orkar, kan, hur mycket man pratar vid mötena och visar att man kan???...men det kanske finns elever som kan mer men inte säger något...skriftliga prov kanske visar vem som kan mest???

Let the Flow be with you!

Marianne

Helen sa...

Det är ju alltid svårt att mäta kunskap. det kan ju komma in en elev i vår grupp tex som har mkt kunskap innan, men just nu tycker jag det känns konstigt att man blandar elever som varit med flera år med dem som börjat den här terminen. Vår fröken hävdar att hon ger de nya eleverna extra uppgifter så att de ska hinna ikapp.Och när hon frågar oss saker kan vi inte svaren och så bedömmer hon var vi ligger kunskaspsmässigt. Att göra ett intyg ville hon absolut inte .Enligt henne gav det ingen sann bild av vilka kunskaper man hade för det berodde på hur ofta man använde dem. Man kunde tex gå en kurs och få diplom och sen inte jobba som det på många år men ändå ha ett papper som sa att man hade kunskap. Hon erbjöd mig att själv skriva ihop ngt som hon kunde skriva under! Ja, ja vi tycker olika. Men det var ändå skönt att få säga det här till henne, och att hon inte blev arg.

Marianne sa...

...att man i en grupp inte svarar på en fråga kan bero på helt andra saker än att man inte kan svaret på frågan.

Att använda sig av skriftliga prov om olika områden inom yogan skulle kanske mer korrekt kunna bedömma var alla är kunskapsmässigt...men...det skulle innebära en stor arbetstyngd på fröken, eftersom man måste lägga ner mycket tid på att skriva proven och att sedan rätta dem...eller hur?