lördag 15 september 2007

15:e september

Torsdag: satt i zazen på morgonen men ingen egen träning. Fr Frida brukar säga att man inte kan räkna det man gör när man undervisar till sin egen träning, att det är eleverna som har lärarens uppmärksamhet då. Det stämmer, men det går samtidigt inte att förneka att det känns i den egna kroppen när man lett två lektioner. Speciellt nu i början av terminen då eleverna inte kan rörelserna och ordningen dom kommer i. Så småning om kan man leda enbart med rösten och lägga tid på att korrigera. Den här lektionen skulle jag lära fortsättarna uddianas...det känns att de tycker att det är lite suspekt men ändå ganska kul. Nybörjarna är alltid roliga att ha tycker jag. Så ivriga och förväntansfulla och allt man gör tycker de är nytt och spännande.
På kvällen började jag få tandvärk, eller i tanden gjorde det inte ont alls men typ i roten, djupt ned i käken. Jag tog alvedon och försökte sova.
Fredag:
Upp fem, tränade ett ganska lugnt pass, gjorde nya Balakrama utan asanas. Satt i sazen och åkte till jobbet. Där började tanden att mola igen. Ringde tanläkaren och fick en tid på Onsdag. Då var jag lite orolig och började fantisera om rotfyllningar och infektioner som spreds ut i tandben och blodomlopp. Käken var svullen och man kunde känna att nåt fanns där under. På kvällen tog jag det lugnt, åt godis (!!!med tandvärk!!) och sov ganska tidigt.
Lördag:
Jag jobbar extra i dag. Typ delad tur 11 timmar. Tanden känns mycket bättre i dag. Gör faktiskt inte ont alls, men käken är fortfarande svullen så jag ska gå till tandläkarn i alla fall. Jag har ingen lust att träna i dag. kanske sitter jag en stund innan jag åker tillbaka till jobbet, men jag prioriterar att gå ut. Får se om jag hinner båda...
i går bakade vi en chokladkaka som är i en egen dimention.
Nu får ni receptet:

2dl mjöl
1/4tsk salt
11/2 dl socker
1 msk margarin
2 tsk bakpulver
1 tsk vanilj socker
1 dl hasselnötskärnor ( males)
11/2 dl mjölk
30 gr mörk choklad
Allt det här rörs ihop i en bunke, häll i en smord ej bröad form.

1dl brun farin
1 dl strösocker
2 msk kakao
Blanda och strö över smeten. Slå på 2 dl kokande vatten ovanpå alltsammans.
Grädda i 175 grader i c:a 35-40 min. Låt kakan stå och svalna i formen typ 30 min innan ni vänder på den.
Detta kan låta som ett märkligt sätt att göra en kaka på, men vattnet rinner genom kakan medans den gräddas och när kakan är klar och man stjälper upp den är det det som blir kakans glasyr...
Servera med vispad grädde.

Inga kommentarer: