lördag 8 september 2007

8:e september

Efter lägret är jag helt Chai-tagen.
Jag kokar min egen i en emalj thekanna som kan stå direkt på spisen. Men det går naturligtvis en vanlig kastrull oxå.
Kardemumma
hel kanel
färsk ingefära
hel svartpeppar
hel nejlika
Slå på vatten och låt kryddorna koka i minst 30 min. Ibland tillsätter man svart the, men jag tycker bättre om chai utan.(mjölk och honung om man vill)
Supergott och man blir varm av alla kryddor. Skönt nu på höstsidan.
Jag har varit på zenbuddhistisk meditation i dag!
Riktigt kul och bra.
Det var folk från zengården som var i stan och berättade om sin verksamhet.
Väldigt pedagogiskt upplagt och jag fick alla mina frågetecken uträtade.
Vi fick först lyssna på lite prat om vad buddhism är och varför det är så bra att meditera. Sen fick vi se en massa bra sittställningar och de berättade HUR man räknar sina andetag...efter det fick vi prova, vi satt typ en kvart. Jag har suttit med slutna ögon tidigare men idag skulle dom vara öppna. Det känndes faktiskt mycket bättre. S brukar säga att jag gör det så svårt för mig själv, och att jag ska börja med nåt enkelt. Jag tänkte på det när vi satt där på våra kuddar, att det inte är så svårt när man sitter behagligt. Jag brukar ju tvinga mig till en padmasana i typ 20 min, och då tänker iallafall jag, bara på hur det känns i fötterna tillslut.( det har ju A-F också sagt, och jag har sagt emot.) En gående meditation, och en sittande till. Sen var det the och frågestund. Ja, jag vet inte riktigt vad jag ska tro och tycka om detta. Å ena sidan känndes det väldigt bra. Det känns som att det här var det som behövdes för att jag ska lite mer seriöst ta tag i mitt mediterande och göra ett ärligt försök. Nu vet jag att jag gör på rätt sätt och de föreslog att man ger det en chans i typ två veckor och sen utvärderar. Å andra sidan får jag en kännsla av att jag inte får veta riktigt allt, att det är lite censur eftersom det är en introduktion. Det är lite för lite religiöst prat och det är som att de väljer att säga det som de tror att vi vill höra för att inte skrämma bort oss.
Sen ekar A-F s ord i bakhuvudet: det här är ju en religion Helen det måste man veta...och tänk om jag inte vill konvertera till buddhismen då utan bara vill lära mig att meditera.
Vi får se hur det här blir. Mitt första steg är iallafall meditationsbiten.
Jag tror förresten att det måste vara en man som har hittat på det här sättet att meditera på, jag som är kvinna kan faktiskt gå, räkna andetag och tänka på andra saker samtidigt, som om det skulle vara omöjligt:)
Jag har nog bättrat mig om två veckor...

Andra bloggar om: , ,

4 kommentarer:

Unknown sa...

Fast på sätt och vis är det ju inte mer religion än vad yoga är. Buddha ger ju bara ett slags recept för hur man kan "befria sig" från oro och lidande. Och det är ju exakt samma sak som Patanjali gör i Yoga Sutra. Så det är väl inte så mycket att vara orolig för så länge de inte börjar skicka inbetalningskort...

Helen sa...

Det var ju ett rätt ok sätt att se på saken, jag ska sluta va så paranoid...

S sa...

Jag kom att tänka på att jag gick på kristen djupmeditation i OP kyrkan under en period. Det är oxå zazen "metoden". I början pratade de inte om det, men nu säger man öppet att det är samma tillvägagånssätt. Om du vill prova det ihop med en annan religion menar jag:))

Helen sa...

Det pratade de faktiskt om i Lördags. Att blanda olika grejer. De sa att de inte bryr sig om vad man väljer, men att om det är zen man ska prova så rekomenderade de att göra en sak i taget, jag tror att jag tycker så också, det blir nog svårt att hålla isär annars. Förresten tycker jag sämre om stadskyrkan än buddhismen. Jag har ju gått ur stadskyrkan:) Tack alla fall...